Binnen Qquest hebben onze accountmanagers een belangrijke rol. Zij staan continu in verbinding met onze klanten en onze collega’s. Jelle Askes is Accountmanager bij Qquest. In dit interview vertellen we je meer over wat een accountmanager doet bij Qquest en waar hij dagelijks mee bezig is.
Stel jezelf eens voor
“Ik ben Jelle Askes, fanatiek sporter en avontuurlijk ingesteld. Ik houd enorm van reizen, nieuwe plekken ontdekken en om nieuwe dingen te leren. In één van mijn laatste vakanties ben ik nog wezen snorkelen met walvishaaien. Heel imponerend, maar heel gaaf om te doen.
Ik heb IBMS, een commerciële studie, gevolgd en daarna gestart in een salesfuncties. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar de nieuwste innovaties op het gebied van data en analytics. Daarom ben ik na mijn studie gestart in een salesrol bij een IT-infrastructuur/cloud leverancier. Hier heb ik de basis voor mijn verdere carrière gelegd.”
Wat doe je als accountmanager?
“Als accountmanager ben ik verantwoordelijk voor het plaatsen van collega’s bij onze klanten. Daarvoor houd ik me met name bezig met het onderhouden van klantrelaties en het werven van nieuwe klanten. Om de beste match voor de klant en medewerker te realiseren ben ik veel in contact met mijn klanten en collega’s. Met klanten ben ik veel in gesprek om te achterhalen tegen welke problemen zij aanlopen en hoe ik hen daarbij kan helpen. Met collega’s bereid ik intakes voor, om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op het intakegesprek.”
Waar krijg jij energie van als accountmanager?
“Ik krijg enorm veel energie van de inzet van een collega bij een klant. Supertof is het om te zien dat een collega enthousiast is om in opdracht te gaan en de klant blij en tevreden is met zijn nieuwe medewerker. Een win-win-win situatie, waarvan de klant, mijn collega en ik blij worden.”
Op welk hoogtepunt ben je het meest trots?
“Het meest trots ben ik op de recente inzet van een testmanager bij een nieuwe klant, Mendix. Het ging om zware functie, waarbij de beslissing om de deal rond te krijgen langs veel verschillende managementlagen ging. Mijn collega heeft het er nu enorm naar zijn zin en kan zijn testkwaliteiten goed inzetten.”
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
“Iedere dag sta ik op met het idee dat er een aantal potentiële opdrachten lopen. Ik ben dan veelal bezig om na te denken hoe ik met een tactische zet de volgen stap kan maken. Ook plan ik een belblok in om nieuwe contacten aan te boren. Gemiddeld heb ik een aantal afspraken per week staan. Momenteel vinden deze afspraken altijd via Teams plaats vanwege corona. Normaliter zou ik langsgaan bij een klant. Het voordeel van Teams is dat je geen reistijd hebt en dat het beter werkt dan een telefoonafspraak. Toch heeft een fysieke afspraak voor mij de voorkeur.
Ik heb een aantal focusaccounts waar ik me met name op richt. Voor deze accounts maak ik accountplannen om de organisaties beter in beeld te krijgen en ze zo effectiever te benaderen. Met deze contactpersonen heb ik ook intensiever contact om nauw betrokken te blijven bij de ontwikkelingen en direct te kunnen helpen zodra mijn klant met een probleem zit.”
Hoe ga je om met tegenslagen?
“Eén van de gouden regels binnen sales is dat je door blijft zetten. In veel trajecten waar je aan deelneemt word je het niet. Als accountmanager is het belangrijk dat je een lange adem hebt. “You win one, you loose many”. Uit iedere tegenslag, haal ik nieuwe energie. Dit kan zijn dat ik een nieuw contact erbij heb, of juist een deurtje hebt geopend voor in de toekomst bij een nieuwe organisatie. Deze kick geeft mij een boost om door te blijven gaan.”
Waarom zou je iemand aanraden om bij Qquest te komen werken?
“Ik vind het gaaf om met mensen te werken die allemaal verschillende opleidingen en achtergronden hebben. Iedereen binnen Qquest is analytisch sterk en leert snel, maar hebben een andere studie achtergrond en dus een andere kijk op zaken. Dat maakt Qquest dan ook zo’n open en divers bedrijf. En juist daarom is het voor mij zo leuk om met mijn collega’s samen te werken.
Qquest is een jong en energiek bedrijf. Mensen komen hier om nieuwe dingen te leren en een stap te maken in hun nieuwe IT-carrière. Voor mij is het super om te werken met mensen die zo gemotiveerd zijn en zichzelf verder willen ontwikkelen.”