Actualiteit

ICT-Trainee vervult PIA rol

Jeroen is één jaar geleden gestart bij Qquest als TalentClass trainee. Na het afronden van zijn bachelor Rechten en master Ondernemingsrecht, had hij besloten een andere kant op te gaan. Hij wilde graag in de ICT gaan werken, maar had zonder vooropleiding eigenlijk geen idee hoe. Via vrienden is Jeroen bekend geworden met het Qquest TalentClass traineeship. Voor hem was dit de uitgelezen kans om te starten binnen de IT.

‘TalentClass Trainee Jeroen stroomde in op een proces- en informatie-analistrol. Een uitzonderlijke rol voor een starter binnen de IT’

Jeroen-Winnubs-1

De eerste maanden bij Qquest keek Jeroen de kat uit de boom. De soft skills lessen waren leerzaam om vanuit zakelijk oogpunt communicatief sterker te worden. Tijdens de TalentClass waren de JAVA-lessen niet direct zijn favoriete lessen, aangezien het programmeren hem niet voldoende motiveerde. Desalniettemin heeft hij de eerste twee maanden van het traineeship heel waardevol ervaren voor zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling.

 

Na het afronden van de TalentClass had Jeroen niet direct een opdracht. Daarom sloot hij zich binnen Qquest aan bij het kennisgebied: DADS (Data-Analyse en Data Science). Hier heeft hij zich vervolgens twee maanden ingezet, waarbij hij data analyseerde en fouten aan de kaak stelde, zodat deze vervolgens opgelost konden worden.

Accountmanagement probeert de beste match te vinden voor opdrachtgever en werknemer

Michiel van den Heijkant is binnen Qquest verantwoordelijk voor accountmanagement en beheert het PostNL account. Accountmanagement heeft binnen Qquest de rol om een passende opdracht te vinden voor collega’s. Accountmanagers voeren regelmatig gesprekken met trainees en observeren of iemand succesvol de trainingsperiode kan afronden.

Michiel: “In het begin hadden wij bij Jeroen wat twijfels over zijn vermogen om door te pakken en was het niet echt duidelijk wat zijn passie op ICT-gebied was. In de eerste twee maanden is deze twijfel besproken met Jeroen en de TalentClass manager. Wat mij uiteindelijk het voordeel van de twijfel heeft gegeven is de energie en de omgang met feedback van Jeroen. Het continu blijven verbeteren en er voor de volle 100% voor gaan. Jeroen heeft zijn trainingsperiode succesvol afgerond en ik ben op zoek gegaan naar een passende en uitdagende rol. Waar nu echt zijn passie lag was nog altijd niet helemaal duidelijk. Iets met data, testen en processen sprak hem aan. Daarnaast ook business analyse, maar startersrollen zijn daarin erg lastig te vinden. Totdat de rol van proces- en informatieanalist (PIA) voorbijkwam. Een uitdagende rol waarbij je stevig in je schoenen moet staan en met meerdere stakeholders complexe problemen moet aanpakken. Allesbehalve een startersrol en hierop zou ik dus alleen mensen met ervaring op aanbieden. Tijdens mijn vakantie zag waarnemend accountmanager collega Rolf Boot hier kansen en besloot om Jeroen bij PostNL voor deze functie aan te bieden. Vervolgens ging het balletje snel rollen voor alle partijen.”

Jeroen-Winnubst-2

Groeien in een nieuwe rol.
Vertrouwen in eigen kunnen.

Jeroen vertelt dat het onwijs gaaf was om aangeboden te worden op een PIA rol. “Ik wist zelf ook nog niet precies wat de rol allemaal precies inhield, maar de gesprekken gingen goed en voor ik het wist zat ik in opdracht. De eerste weken bij PostNL had ik mijzelf voorgenomen om zoveel mogelijk informatie op te nemen. Ik was eigenlijk een spons, alles wat ik te horen en te zien kreeg probeerde ik te onthouden en op te schrijven. In deze periode leerde ik veel termen, leerde ik hoe afdelingen in elkaar staken en hoe zij met elkaar samenwerkten. Dit is ook essentieel voor de rol van een PIA, omdat je continu met stakeholders om de tafel moet zitten. Het luisteren en opnemen van alle informatie bracht hem tot een inzicht. “Wanneer ik meer vragen stel val ik meer op, maar bovenal leer ik er veel meer van.” Al snel draaide hij vervolgens fulltime mee in de projecten.

Bol instant een nieuw concept waarin Jeroen als starter meedraait

Een project waar Jeroen onder andere verantwoordelijk voor is, is Bol instant. Dit is een speciale samenwerking tussen PostNL en Bol.com, waardoor klanten in Amsterdam binnen twee uur hun pakketje kunnen ontvangen. Hiervoor wordt er nog veel getest en wordt geprobeerd dit proces naadloos op de huidige processen aan te laten sluiten. Aansluiting is de ideale situatie zodat er geen apart kanaal ingesteld hoeft te worden. Jeroen heeft met veel stakeholders te maken. Zo vertelt hij dat er onlangs ergens een vertraging in het proces zat. Naar aanleiding hiervan heeft hij de hele keten doorgenomen om te kijken waar het probleem zat. Na het probleem gevonden te hebben, ging hij met de persoon zitten die verantwoordelijk is voor het onderdeel waar het probleem zich voordeed. Beiden deden onderzoek om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen. Uiteindelijk is er 15 minuten aan tijd gewonnen, wat aanzienlijk is op een proces waarbij order tot levering binnen twee uur geregeld moet worden.

Jeroen-Winnubs-3

De accountmanager blikt positief terug

Als Michiel nu terugkijkt op de periode heeft hij Jeroen zien groeien. “Hij was bij binnenkomst een junior die nog niet zo goed wist waar hij voor stond, die twijfelde over zijn competenties en welke richting hij op zou gaan. Nu een half jaar later zie ik iemand die in controle is, zelfstandig beslissingen neemt en zelfverzekerd complexe problemen aanpakt. Qquest collega’s gaan bij hem langs om een beeld te krijgen van de rol en de feedback over zijn functioneren van de opdrachtgever is zeer positief. Gaaf om het verschil te zien en te merken hoe trots hij is dat het allemaal zo heeft uitgepakt. Dankzij een klein zetje van een eigenwijze accountmanager en een gave opdrachtgever, maar voornamelijk dankzij meer vertrouwen in eigen kunnen én hier vol voor te gaan!”

Meer weten over de Talentclass?

Bekijk hier of ons IT-Traineeship iets voor jou is. 

Lees meer

Meer weten over de Talentclass?

Bekijk hier of ons IT-Traineeship iets voor jou is. 

Lees meer

Relevante ontwikkelingen