In de afgelopen maanden heeft iedereen zijn omgeving zien veranderen, maar hoe is het om in deze tijd te starten met een nieuwe baan? Onze IT-consultant Jamie Lee heeft het in de afgelopen maanden meegemaakt. In dit artikel vertelt ze over haar ervaringen. Ze startte begin maart met het Qquest TalentClass traineeship en ging na twee maanden snel in opdracht bij PostNL.
Waarom starten in de IT?
“Ik heb altijd gekozen voor brede studies, omdat ik het lastig vond om daarin al een definitieve keuze te moeten maken. Zo heb ik eerst de studie Facility Management gevolgd op het hbo. Vervolgens heb ik gekozen door te studeren, om uiteindelijk de Master Business Administration te voltooien. Door het lopen van diverse stages en het bezoeken van verschillende carrière events heb ik een duidelijk beeld gekregen van de toegevoegde waarde van IT voor organisaties. Een carrière event dat vooral mijn kijk op IT heeft veranderd was het BIT-event dat werd georganiseerd door de studieverenging van bedrijfskunde. Dit is een event speciaal gericht op het samenbrengen van studenten met zowel een bedrijfskundige als een IT-achtergrond. Dit event heeft mij geïnspireerd om mijzelf verder te verdiepen in de IT, omdat het ontzettend veel gave invalshoeken kent. Zo kwam ik al snel uit bij Qquest, een organisatie met een traineeship speciaal gericht op mensen die weinig of geen IT-voorkennis hebben.”
De TalentClass gestart en vervolgens de corona-uitbraak
De TalentClass start met twee maanden training. De eerste maand is theoretisch ingestoken, waarna je in de tweede maand de opgedane kennis leert toepassen in een project. “Voorafgaand aan de eerste maand was ik vooral heel zenuwachtig of ik het niveau wel aan zou kunnen, omdat ik helemaal geen IT-voorkennis had. Gelukkig is dit enorm meegevallen en waren de lessen goed te volgen. In de eerste maand krijg je een goed beeld van de verschillende vakgebieden binnen IT en je volgt ook elke dag andere lessen, waardoor de weken heel gevarieerd zijn en snel voorbijvliegen.”
Creativiteit vereist voor de tweede maand
In de tweede maand ga je de vergaarde kennis uit de eerste maand in de praktijk brengen. Tevens kun je je in de tweede maand richten op de vakgebieden die jou echt aanspreken en waar je je verder in wilt gaan verdiepen. “In mijn geval vond ik beheer heel erg interessant, dus dit heb ik ook opgepakt tijdens het project. Tijdens het project word je helemaal vrijgelaten in de planning en de invulling daarvan. Het project hebben wij uitgevoerd volgens het scrum principe. Wat erg leerzaam was om in de praktijk te brengen. Een extra uitdaging was dat we het project volledig op afstand hebben moeten uitvoeren. Dit vergde creativiteit en was tevens een goede oefening voor als we in coronatijd zouden starten bij een opdrachtgever.”
Het intakegesprek bij PostNL
Na het afronden van de eerste twee maanden sluit iedereen zich aan bij een ‘gilde’. Een gilde is een specialisatierichting binnen Qquest. Zo bestaan onder andere de gildes data, testen, development, beheer etc. Binnen een gilde werk je mee aan relevante projecten en heb je korte lijntjes met collega’s die in opdracht zijn. Zo kan er intern snel en laagdrempelig kennis worden overgedragen. “Na de TalentClass, heb ik mij aangesloten bij het gilde beheer. Tijdens het project in de tweede maand bleek dit vakgebied goed bij mij te passen. Hier heb ik relevante certificaten behaald die van pas zouden komen in mijn toekomstige beheeropdracht. Zo heb ik de certificaten PSM I en ITIL 4 behaald. Daarnaast heb ik meegedraaid met interne projecten om kennis en ervaring op te doen. Na één maand ben ik aangeboden voor een opdracht bij PostNL en mocht ik op gesprek komen. Ik heb twee intakegesprekken gehad waarvan één online via Microsoft Teams en één in de buitenlucht op gepaste afstand. Dit was natuurlijk net even anders dan normaal en in mijn ogen niet nadeliger dan het standaard ‘sollicitatieproces’.”
De eerste twee maanden bij PostNL
“Bij PostNL ben ik inmiddels twee maanden werkzaam als Business Proces Coördinator Commercie. Dit houdt in dat wij meldingen over incidenten en/of vragen doorzetten naar de juiste partij. Hiernaast haken wij als team veelal aan bij andere scrumteams om spoedmeldingen te bespreken of informatie op te halen over toekomstige updates van systemen. Hiervan is het handig als wij ook op de hoogte zijn, want dan kunnen we bij mogelijke incidenten snel schakelen. Verder ben ik bij PostNL hartstikke goed ontvangen, ook al heb ik veel collega’s alleen nog maar via Microsoft Teams gezien. Ook dit zorgt weer voor leuke taferelen, want waar je normaal niet zo snel bij iemand thuis zal komen kijk je nu vaak zo de woonkamer in.”
“Mijn eerste indruk van PostNL is, dat het een hele informele organisatie is die veel aandacht heeft voor haar medewerkers en waar voldoende ruimte is om door te groeien. Door te kiezen voor het IT-Traineeship van Qquest was het mogelijk om op zo’n interessante en leerzame plek terecht te komen!”