Elke organisatie test ICT-systemen. De testwerkwijze is afhankelijk van de ingerichte processen en kan per systeem enorm verschillen. Zo vraagt agile werken een andere aanpak dan uitbesteed werk en behoeft een standaard pakket een andere aanpak dan maatwerk. In de 35 jaar dat ik actief ben in de ICT, waarvan 12 jaar aan de development kant, 8 jaar aan de QA kant en nu 15 jaar in samenwerking met Business en ICT. Valt mij op dat testen vaak verkeerd wordt ingezet en hiermee veel geld en tijd verloren gaat.
Hieronder ga ik in op één van de grootste misopvattingen die ik tegenkom over acceptatietesten. Acceptatietesten is een proces dat veel tijd en aandacht vraagt. Herken je dat? Zo ja, dan kost het waarschijnlijk te veel en laat je nu veel geld liggen.
Investeren in een informatiesysteem
Ik licht de misopvatting graag toe middels een metafoor. Daarbij vergelijk ik het investeren in een informatiesysteem met het kopen van een nieuwe auto. Je betaalt tenslotte in beide gevallen een forse prijs om te profiteren van de gewenste benefits. In beide situaties is er een fase van opstellen van eisen, realisatie, overdracht/acceptatie en het gebruik in de praktijk.
Binnen het testvakgebied is er duidelijk onderscheid in testsoorten die aansluiten bij een fase en passen bij de betreffende verantwoordelijk. Belangrijk onderscheid in testsoorten dat hierbij wordt gemaakt is tussen systeemtesten en acceptatietesten.
Toets de business requirements
Bij systeemtesten, test je eerst alle losse onderdelen op de juiste werking/kwaliteit en daarna de onderlinge samenhang. Voorbeeld: Eerst het rubber testen, daarna kijken of de banden goed op de velg passen en vervolgens of een wiel op de as past etc. Bij het acceptatietesten, toets je de business requirements. Voorbeeld: kan ik veilig met de auto van A naar B komen.
Waarom het informatiesysteem helemaal uit elkaar halen tijdens acceptatietesten?
Nu hoef ik je niet uit te leggen dat een proefrit de kortste en meest bewandelde weg is in het laatste voorbeeld. Waarom haalt jouw organisatie het informatiesysteem dan helemaal uit elkaar tijdens acceptatietesten? Hiermee gaat veel kostbare tijd en geld verloren. Er worden vele (ogenschijnlijke) fouten gevonden in de vele details. Het bandenprofiel, de velg, de stoelen, het dashbord etc. Na weken testen weten we nog steeds niet hoe de auto rijdt.
Als je een proefrit gaat maken, weet je al heel snel of je veilig bij B aan gaat komen. Mocht er iets significants mis zijn dan strandt je met een rokende motor of trekt het stuur te veel naar rechts en als je door blijft rijden, rolt misschien het wiel er vanaf.
Wil je overschakelen naar een acceptatietest, zoals een proefrit? Neem dan contact met ons op. Wij leggen je graag uit hoe dit mogelijk is!
Reginald Sam-Sin
Illustraties bij Maaike Min – TalentClass Trainee