Actualiteit

De sparringsessie – Test maturity

Iedere maand plaatsen we een artikel over ons nieuwe test maturity model. Binnen ons testgilde zijn we bezig een model op te zetten die binnen iedere organisatie en ieder team gebruikt kan worden. Vorige maand hebben we een artikel geplaatst waarin we de vraag stelden, Hoe testvolwassen is jouw team? Hierin vertelden we dat wij een testmodel ontwikkelen, die met behulp van een eenvoudig in te vullen vragenlijst een snelle feedback kan leveren over de testvolwassenheid van een team. In dit artikel gaan we verder in op stap 2: De Sparringsessie.

Waarom test maturity sparringsessies inplannen?

Je vraagt je misschien af, “waar is deze sessie voor nodig, als de vragenlijst reeds is ingevuld? Is dat niet voldoende informatie om mee te werken?”

Sparren-test-maturity

De reden dat we deze sessies organiseren, is omdat de vragenlijst wordt ingevuld door een of meerdere individuen uit een team. Uit de vragenlijst komen zowel feitelijke waarheden over de volwassenheid van het team naar voren, als meningen van het individu dat de lijst heeft ingevuld.

Een team (zoals wij dat erkennen) is daarentegen meer dan een verzameling van individuen die in een bepaalde groep zijn onderverdeeld. Een team werkt als een echte eenheid en pakt gezamenlijk zaken op en bekommert zich gezamenlijk over de kwaliteit. Om als team echt voortgang te kunnen boeken op het gebied van (test)volwassenheid, moet er een eenduidige mening gedragen worden door het team.

Waar ligt de focus tijdens een test maturity sparringsessie?

Deze eenduidige mening is precies waarvoor we de Sparringsessie houden. Alle teamleden die nog niet de vragenlijst hebben ingevuld, doen dit nog voorafgaand aan de Sparringsessie. Op die manier zorgen we dat ieders perspectief meegenomen wordt in deze sessie.
In de sessie zelf ligt de focus op twee zaken:

  • De verschillen die we zien in de uitkomsten van de vragenlijsten van de teamleden.
  • Het identificeren en prioriteren van de grootste pijnpunten van het team (op het gebied van kwaliteitsproces en testvolwassenheid)

Verschillen in uitkomsten

Vaak komen deze verschillen voort uit verschillende meningen of opvattingen over dezelfde onderwerpen. Soms komen de verschillen voort uit het feit dat het ene teamlid een completer beeld heeft van een onderwerp dan de ander en daarom een beter antwoord kan geven. Door samen met het team deze verschillen te bespreken, kunnen we de oorzaak identificeren en hopelijk oplossen. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en onvrede tussen teamleden te verminderen. Aan het einde van de sessie heeft iedereen hetzelfde beeld van wat er bedoeld wordt en wat de feitelijkheden per onderwerp zijn. (meningen kunnen nog altijd verschillen per individu)

Identificeren en prioriteren grootste pijnpunten

Met het grootste pijnpunt bedoelen wij vanuit Qquest niet zozeer het onderwerp dat het “laagst heeft gescoord”, maar eerder het onderwerp waar het team het meeste last van heeft en wat het team het meest in de weg zit in hun software ontwikkeltraject. Op deze manier blijven we dicht bij de wensen van het team en de teamleden, wat helpt bij het opstellen van een gezamenlijke mening.

Na afloop van de sessie

Alle teamleden hebben nu duidelijk hoe het team ervoor staat, hoe de teamleden daarover denken en wat de meest relevante pijnpunten zijn om op korte termijn iets mee te gaan doen en hebben hierover enkele praktische tips en tricks meegekregen.

Het enige wat nu nog rest is dat het team stappen gaat zetten om de pijnpunten aan te pakken en verbeteringen door te voeren. Natuurlijk staan wij als Qquest klaar om hierbij te helpen. In ons volgende artikel nemen we je mee in stap 3: het groeitraject.

Wil je meer weten over onze werkwijze of hoe we jou verder kunnen helpen? Vul dan onderstaand contactformulier in en we bespreken samen de mogelijkheden. 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer weten over Testen?

Lees alles over waar wij goed in zijn met Testen.

Lees meer

Meer weten over Testen?

Lees alles over waar wij goed in zijn met Testen.

Lees meer

De laatste ontwikkelingen