Actualiteit

De laatste ontwikkelingen omtrent Artificial Intelligence

In oktober vond in Amsterdam het tweedaagse World Summit AI plaats. Op dit evenement komen vertegenwoordigers van grote bedrijven, startups en investeerders spreken en discussiëren over de nieuwste ontwikkelingen binnen Artificial Intelligence, ook wel kunstmatige intelligentie, en de daarbij behorende kansen en uitdagingen.
Als Qquest IT-Trainee ben ik met mijn collega Jan Kees gedetacheerd als DevOps Engineer bij Eneco. Op uitnodiging van hen zijn wij naar het evenement gegaan. Ons doel: inspiratie en ervaring opdoen en deze kennis delen binnen Eneco en Qquest!

AI-summit

AI en ethische vraagstukken

De eerste dag van de summit werd geopend door Prins Constantijn, start-up- en tech- ambassadeur van Nederland. Volgens hem zijn grote groepen mensen over de hele wereld sceptisch over AI. Er heerst angst dat banen zullen verdwijnen, de technologie gebruikt zal gaan worden voor kwade doeleinden en dat men er uiteindelijk geen controle meer over heeft. Daarom moeten mensen binnen AI hun verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat de technologie wordt ingezet “in het belang van de mensheid”.

De impact van AI en de ethische vraagstukken die daarbij komen kijken, vormden deze dag één van de hoofdonderwerpen. De discussies waren interessant om te volgen en gaven boeiende inzichten. Zo zijn er regelmatig problemen geweest met vooroordelen. Een voorbeeld hiervan is de applicatie Google Photos. Hierbij wordt AI gebruikt om mensen en objecten te identificeren. Echter dacht de applicatie opvallend vaak dat mensen met een Aziatisch uiterlijk hun ogen dicht hadden op de foto. Ook software dat mogelijke criminelen herkent, merkte onterecht vaak donkere mensen aan als verdacht persoon, als zij überhaupt al op een foto als persoon herkend werden.

Hoe Artificial Intelligence helpt fraude tegen te gaan

JoAnn Stonier van Mastercard vertelde over hoe Mastercard AI inzet om fraude tegen te gaan. Niet alleen voor het detecteren van fraude, maar vooral ook om de weigering van transacties waarbij er een onterecht vermoeden van fraude is, te voorkomen. Zo wordt er gekeken naar hoe de consument normaal gesproken met zijn of haar creditcard omgaat. Past de uitgave bij de manier waarop deze persoon normaal gesproken aankopen doet?

Bij banken wordt er gebruik gemaakt van AI om te beoordelen of je een krediet mag aanvragen en in de VS wordt er al mee geëxperimenteerd in de rechtbank. In dit soort situaties vormen vooroordelen natuurlijk een groot probleem. In potentie kan AI mensen helpen om eerlijke(re) beslissingen te nemen. Maar in de praktijk neemt AI vaak de diepgewortelde vooroordelen van de mens over, omdat de data die als input gebruikt wordt er vaak al vol van zit.

Hungerithm

Mars Inc. produceert welbekende snoeprepen als Mars en Snickers. Sandeep Dadlani, CDO van het bedrijf, vertelde hoe Mars drie jaar geleden in Australië aan de slag is gegaan met een campagne genaamd Hungerithm. Hierbij worden duizenden social media posts geanalyseerd en met behulp van een algoritme bepaald wat de algemene stemming van deze posts is. Heerst er een negatieve stemming, dan daalt de verkoopprijs van Snickers repen, onder het mom van “je bent jezelf niet als je trek hebt”. Via een app kan de klant ook meteen zien waar de dichtstbijzijnde winkel is waar Snickers verkocht wordt. Diegene kan zich vervolgens tegoed doen aan een relatief goedkope Snickers, en als de stemming op Facebook en Twitter weer verbeterd is, stijgt de prijs mee.

Waarom zouden bedrijven AI toepassen?

De tweede dag stond voornamelijk in het teken van verdieping. De verhalen van organisaties als Shell, Amazon en Rijkswaterstaat gaven goede inzichten in hoe zij artificial intelligence toepassen en waar bedrijven, bij wie het nog in de kinderschoenen staat, tegenaan lopen.

Vooral de grote bedrijven investeren in AI. Een bedrijf als Amazon is er groot mee geworden en Tesla en Uber hebben de automarkt veranderd. Elke Tesla heeft nu de mogelijkheid tot een update waarmee de auto zelfrijdend wordt. Bij Shell kan AI aan de hand van data voorspellen welke onderdelen van machines aan onderhoud toe zijn, waardoor downtime kan worden voorkomen.
Bijna al dit soort innovaties hebben met elkaar gemeen dat bedrijven er op termijn geld en tijd mee besparen. Je wil daarbij het leven van zowel klanten als werknemers gemakkelijker maken.
Vaak kan dit al gedaan worden door relatief eenvoudige aanpassingen en ontwikkelingen. Veel bedrijven houden zich bezig met het automatiseren van herhalende, ‘domme’ taken. Denk hierbij aan het automatisch opstellen en verzenden van facturen en het gebruik van chatbots. Voor werknemers blijft er tijd over om zich bezig te houden met werkzaamheden die meer voldoening geven. Er wordt dan ook aangeraden om met een minimum viable product te beginnen, en van daaruit verder te ontwikkelen. Fernanda Weiden, Director of Engineering van Facebook, zei: “Als mensen het begrijpen en er baat bij hebben, dan zijn ze er blij mee. Zo niet, dan zijn ze sceptisch”.

Er valt ontzettend veel over het onderwerp te leren en hoe de technologie zich verder gaat ontwikkelen is lastig te voorspellen. Maar voor iedereen die er benieuwd naar is, raad ik aan om zich in het onderwerp te verdiepen of contact met ons op te nemen. 

Geschreven door:
David de Jonge
Qquest TalentClass IT-trainee

Meer weten over Data & Analytics?

Lees alles over waar wij goed in zijn met Data & Analytics.

Lees meer

Meer weten over Data & Analytics?

Lees alles over waar wij goed in zijn met Data & Analytics.

Lees meer

Relevante ontwikkelingen