De afgelopen jaren heeft een manager van een grote financiële dienstverlener meerdere young professionals via Qquest aangenomen. Inmiddels zijn ze allemaal succesvol overgenomen. We spraken hem over de samenwerking, zijn ervaringen en de impact op zijn team.
Ongeveer zeven jaar geleden hoorde ik via collega’s over Qquest. We hadden al ervaring met detavast-constructies, maar Qquest bleek een goede aanvulling. Daarvoor was ik ook al bekend met de detavast constructie. We hebben ook met een ander, vergelijkbaar bedrijf veel samengewerkt om mensen aan te nemen.
Na verschillende sollicitatierondes bij diverse trainingsbureaus vond ik mijn plek bij Qquest. Qquest was voor mij veruit de meest interessante. Ze reageerden snel en ik had een heel leuk gesprek op kantoor. Het voelde meteen goed. Bij Qquest kreeg ik niet alleen technische training, maar leerde ik ook belangrijke soft skills die essentieel zijn in de IT-wereld. De focus lag niet alleen op de technische kennis, maar ook op hoe je jezelf staande houdt in een werkomgeving.
"Ongeveer zeven jaar geleden hoorde ik via collega’s over Qquest. We hadden al ervaring met detavast-constructies, maar Qquest bleek een goede aanvulling."
De belangrijkste reden was om nieuw talent aan te trekken, een frisse dynamiek te creëren en een nieuwe cultuur te starten met jonge mensen die eager zijn om te leren en geen verleden met zich meedragen. We hadden teams waarvan de teamleden al lang bij ons bedrijf zaten en waarbij de energie wat afnam. Met nieuwe energie en enthousiasme kunnen ook deze collega’s weer geïnspireerd worden.
Tweeëneenhalf jaar geleden was er weer een goede mogelijkheid om detavasters aan te nemen. Binnen mijn huidige team merkten we dat er verjonging nodig was en we hadden eerder al goede ervaringen met het aannemen van detavast-medewerkers. We hadden een heel concrete vraag waarbij het niet lukte om de vacatures in te vullen. Ik had toen al regelmatig contact met een accountmanager vanuit Qquest, dus het was heel makkelijk om met hem samen naar een oplossing te zoeken.
Als wij zelf geen geschikte kandidaten binnen krijgen voor bepaalde vacatures, dan is detavast via Qquest een goed alternatief. Zo heb ik eerder ook een keer een data engineer aangenomen via deze constructie. Je krijgt gemotiveerde mensen die al een stevige basis hebben en klaar zijn om door te groeien binnen je team.
Toen ik tweeëneenhalf jaar geleden weer de mogelijkheid zag voor een detavast constructie, ben ik samen met de accountmanager van Qquest gaan nadenken over een creatieve aanpak. We hebben toen een open dag georganiseerd voor vier Qquest’ers, waarbij ze een dag bij ons op kantoor langs konden komen. Tijdens die dag gaven we een presentatie over wie we zijn en wat we doen en vroegen de Qquest’ers ook om zichzelf kort te presenteren.
Vervolgens hadden ze gesprekken met twee collega’s, en kregen ze de kans om op de werkvloer mee te kijken en de sfeer te proeven. Uiteindelijk hebben we drie van de vier Qquest’ers aangenomen, allemaal in DevOps Engineer rollen. De open dag was wat mij betreft een groot succes — niet alleen voor ons, maar ook voor de Qquest’ers zelf. Eén van hen was bijvoorbeeld in eerste instantie vrij sceptisch over werken bij een financiële instelling. Door die dag kreeg ze een goed beeld van wat we hier doen en hoe we hier werken, en dat heeft haar uiteindelijk over de streep getrokken.
Op welke manier heeft Qquest jou geholpen?
De begeleiding bij Qquest heeft mij erg geholpen. Bij Qquest leer je niet alleen de technische vaardigheden, maar ook hoe je jezelf moet verkopen en presenteren in een professionele omgeving. Qquest geeft je niet alleen de technische vaardigheden, maar ook de soft skills die essentieel zijn in de IT-wereld. Je krijgt een beeld van hoe een IT-bedrijf in elkaar zit. Je raakt bekend met alle functies van jouw team, ook als je ze zelf niet uit hoeft te voeren.
Ik sprak de Qquest’ers waar ik mee samenwerkte minstens één keer per maand tijdens een bila, om hun ontwikkeling te bespreken — net zoals ik dat doe met interne collega’s. We zien dat mensen die zoals bij Qquest vanuit een omscholing komen, en niet per se een IT achtergrond hebben, toch iets extra’s meebrengen. Ze hebben heel bewust de keuze gemaakt om de overstap naar de IT te maken nadat ze specifiek zijn opgeleid voor iets anders. Die achtergrond en diversiteit brengen ze nog steeds mee.
Tijdens de trainingsmaanden leren ze heel veel over het vak waar ze ook steeds enthousiaster van worden. Er valt ongelofelijk veel te leren binnen de IT en je ziet dat deze mensen ook echt in een leermodus zitten, ze hebben er tenslotte voor gekozen om de switch te maken.
"Je krijgt gemotiveerde mensen die al een stevige basis hebben en klaar zijn om door te groeien."
Ik heb de begeleiding als positief ervaren. Samen met de begeleider vanuit Qquest schoof ik eens in de zoveel tijd aan bij begeleidings- of evaluatiegesprekken. Daarnaast stuurden de Qquest’ers elk halfjaar een evaluatie op, waarin ik ook op een wat formelere manier feedback kon geven.
Af en toe werden Qquest’ers ook gevraagd om terug te komen en trainingen te geven aan nieuwe trainees. Ik heb het idee dat Qquest er goed in slaagt om van een groep trainees een hechte klas te maken. Dat zorgt voor onderlinge verbinding en geeft volgens mij echt toegevoegde waarde.
De meerwaarde van detavast met Qquest
Wat het verschil maakt aan werken met Qquest-trainees
Ik heb nooit het gevoel gehad dat er iets miste in de basiskennis bij binnenkomst. Dat komt ook doordat Qquest’ers heel leergierig zijn. Als ze iets niet weten, dan zoeken ze zelf Qquest op en als dat niet voldoende was hielp ik waar nodig.
Bij ons in het bedrijf hebben we daarnaast ook nog een interne IT-academy, met cursussen die door collega’s worden gegeven. Die zijn kosteloos en daar kunnen nieuwe collega’s zich gewoon voor inschrijven, en zo krijgen ze de kennis die specifiek voor ons bedrijf relevant is.
Als ik specifieke wensen heb voor een bepaald profiel en daarvoor bij Qquest terechtkom, dan bespreek ik dat gewoon. Dan kijken we samen of er iemand beschikbaar is — of binnenkort beschikbaar komt — die interesse heeft om op dat vlak door te groeien.
Zijn er bepaalde voordelen van iemand aannemen van een bedrijf als Qquest?
Ja, zeker. Ten eerste koop je een stuk van de begeleiding af. Qquest zorgt ervoor dat de basiskennis al is gelegd voordat iemand bij ons begint, waardoor wij daar als bedrijf minder in hoeven te doen. Daarnaast wordt er een soort preselectie gedaan. Aan het eind van de trainingsmaanden kennen de accountmanagers de trainees al goed, waardoor ze beter kunnen inschatten in wat voor rol iemand zou passen. Dat helpt de trainee om richting te vinden, en zorgt ervoor dat ze bij ons eerder op de juiste plek terechtkomen.