Al meer dan 8 jaar werkt Qquest samen met PostNL, waarbij meerdere Qquesters succesvol bij PostNL in dienst zijn gegaan. Om meer te horen over deze succesvolle samenwerking, gingen we in gesprek met Marc Kooistra, People Manager bij PostNL.
Stefan Timans – Testcoördinator – PostNL
Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd in Enschede en ben bedrijfskundig ingenieur geworden. Daarna heb ik me gespecialiseerd in informatiekunde en ben ik de IT ingegaan. Toen heb ik een tijd als consultant en later manager gewerkt voordat ik in 2001 als manager Operations begon bij PostNL, bij een afdeling die zich bezighield met de digitalisering van post.
Sinds januari 2024 ben ik People Manager binnen de IT-kant van PostNL. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor 240 van de 900 IT’ers binnen ons bedrijf en hoe het met ze gaat. Ik kijk ook naar de doorstroom van mensen. Op dit moment hebben we op onze afdeling 20 collega’s die 60+ zijn en veel belangrijke kennis hebben. Daarom moeten we op tijd nadenken over een goede opvolging en overkoepelend kijken naar wie waar past en waar iemand nodig is. We merken dat het qua instroom lastig is om jonge mensen te vinden en te binden. Hiervoor werken we graag samen met bedrijven als Qquest.
“Qquest levert mensen die gestructureerd nadenken, de inhoud in kunnen én erover kunnen praten.”
Volgens mij ging dat heel eenvoudig. Wij hadden op dat moment geen tijd om een goede selectie te maken maar wel acuut mensen nodig om het proces dat onder druk stond te automatiseren. Toen kwamen we via via bij Michiel van Qquest terecht. Hij kon twee mensen leveren en na een maand mochten we degene kiezen die we wilden behouden. Ik heb met beiden kennisgemaakt, we zochten vooral mensen die leergierig zijn, goed kunnen nadenken en tegen stress kunnen, en die klik was goed! Ik hoor ook van anderen die meer met Qquest’ers samenwerken dat ze daar tevreden over zijn. Iedere Qquest’er brengt een eigen achtergrond mee, maar ze hebben een bepaalde manier van gestructureerd nadenken en kunnen de inhoud in en er ook over praten.
Tim Schroeijers – Business Process Coördinator -PostNL
Goed! Om goed je werk te kunnen doen moet je als persoon goed in je vel zitten en begeleid geworden. Daarnaast moet je de context goed snappen van wat je doet. Die persoonlijke begeleiding kan Qquest heel goed bieden. Hiermee helpen jullie jonge mensen bij hun eerste corporate ervaring in een groot bedrijf. De context van PostNL kunnen wij natuurlijk goed bijbrengen, zodat het duidelijk is waar het nou eigenlijk om gaat binnen het bedrijf.
Daarnaast is vakinhoudelijke ontwikkeling essentieel. De echte basis skills, een bepaalde entree binnen de IT, dat kan Qquest heel goed bieden. Hier kunnen wij op verder bouwen met inhoudelijke chapters voor bijvoorbeeld AWS of Mendix. Qquest denkt daarin ook mee, bijvoorbeeld bij het opzetten van een Mendix training. Hierin kijken we hoe je mensen een bepaald niveau kan geven zodat ze met die basis naar een senior kunnen stappen met verdere vragen.
We zien een grote stroom Qquester’s binnenkomen als beheerders, omdat je aan het begin van de keten goed kan instappen en de context langzaam kan leren kennen. Daarnaast nemen we Qquester’s ook aan als solution consultants, een belangrijke schakel tussen de business en de IT. Je moet goed begrijpen wat er nodig is en wat de mogelijkheden zijn, dus ook de technische kennis hebben van hoe onze applicaties in elkaar zitten.
“Qquest biedt jonge mensen een veilige start in de corporate wereld — en wij brengen hen de PostNL-context bij.”
Ten eerste heeft Qquest de kennis en kunde om consistent mensen van een bepaald niveau te leveren. Ideale kandidaten bestaan niet, en daarom is selectie en begeleiding heel belangrijk. Daarin heeft Qquest de juiste ervaring om de zekerheid te bieden dat iemand goed begeleid wordt en dat er ook goed resultaat komt.
Ten tweede gaat Qquest goed met het proces om op het moment dat het niet goed zit. Het gebeurt natuurlijk ook wel eens dat iemand niet op z’n plek zit. Dan is het belangrijk dat een partij, samen met ons als PostNL, het proces daaromheen goed aanpakt en de niet alle verantwoordelijkheid bij de collega neerlegt. Je moet het probleem erkennen en oplossen, en dat hebben we met Qquest meegemaakt. Een kandidaat kan dan in een ander team aan de slag of er wordt gekeken naar een vervanger. Je werkt dan nog wel samen toe naar het doel om na 22 maanden een medewerker ingewerkt in dienst te brengen. Zo willen wij, en ook Qquest, een win-win-win situatie voor de persoon, Qquest en voor PostNL. Wij kijken dan ook regelmatig naar verschillende bedrijven en zien dat detavast, en dus ook Qquest, iets duurder is dan detachering. Dat is ook logisch omdat ze meer investeren, maar daar krijg je dan ook meer voor terug.
Bas en Wouter – Cybersecurity Experts – PostNL